Science Startup Startup Studio Technology

5 найдієвіших методів перевірки бізнес-ідей

 

1. Lean-метод

Принципи lean-методики, яка пояснює, як можна створити продукт, витративши на це мінімальну кількість ресурсів та часу, можна дізнатися з класичної роботи Еріка Райса «The Lean Startup». У ній він, серед іншого, розповідає про те, як варто перевіряти життєздатність ідей. Райс одержимий міні-перевірками та ітераційним рухом.

Найперша перевірка ідеї має довести не тільки те, що ваш продукт цікавий покупцям, але й те, що вони будуть готові заплатити за нього. Ще до створення мінімальної версії продукту (MVP), він радить розмістити в інтернеті просту цільову сторінку, на яку веде посилання в рекламних оголошеннях. На сторінці має бути короткий опис продукту та кнопка «Купити».

Можна зробити безліч варіантів цільових сторінок, варіюючи ціну та суть пропозиції. Зібравши статистику, вже можна розпочати розробку прототипу. Цей принцип Райс називає: “Спочатку спитай – потім роби”. Для перевірки ідей послідовники lean-методу також часто використовують «The Validation Board» – безкоштовний продукт, що є розкресленою дошкою, кожна частина якої є важливим елементом успішної стартап-ідеї.

2. Тест Діснея

Уолт Дісней використовував у своїй роботі метод перевірки ідей, який він називав «Imagineering» – середнє між imagination та engineering (англ.: уява та розробка). Під цим він мав на увазі процес «заземлення» фантазій, перетворення їх на щось реалістичне та можливе. Робота над ідеєю вимагала розгляду з трьох різних позицій: мрійника, реаліста, критика.

Мрійник сповнений різноманітних ідей, бажань, образів і не зустрічає на своєму шляху жодних перешкод. На цьому етапі немає жодної цензури, ніщо не вважається надто абсурдним чи дурним, тут все можливе. Щоб зайняти позицію мрійника, можна запитати себе: «Якби у мене була чарівна паличка, що я зробив би?»

Реаліст трансформує ідеї мрійника у щось практичне та ймовірне. Він ставить питання про те, як можна змусити це працювати, з яких частин складається завдання, в чому його сенс, на що з існуючого воно схоже.

Критик розглядає ідеї з погляду їхніх недоліків. Він запитує: «Що я насправді про це думаю? Це правда найкращий варіант із усіх можливих? Що я можу зробити, щоб це вдосконалити?

У компанії Діснея команди працювали над ідеями, поетапно переходячи з кімнати до кімнати. Кожна кімната мала свою функцію: у першій — можна було фантазувати, у другій — створювати начерки, у третій — дозволялося люто все критикувати. Найчастіше проект знову повертався на доопрацювання у першу чи другу кімнату. Ідея вважалася прийнятою тоді, коли у «кімнаті критиків» ніхто не говорив жодного слова.

3. Тест «Першої милі»

Засновник компанії «Innosight» Скотт Ентоні у своїй книзі «The First Mile» пише про те, як у його компанії зазвичай перевіряють ідеї на міцність. Насамперед проводять уважний аналіз того, що вже було створено у цій галузі, вивчають досвід компаній-конкурентів, перевіряють патентні заявки.

Потім влаштовують уявний експеримент, відповідаючи на запитання: «Як буде виглядати світ, якщо на ідею чекає успіх? Що зміниться в ньому? Які компанії вступлять із нами у конкуренцію? З якими проблемами ми зможемо мати справу? Що, наприклад, ми робитимемо, якщо наш головний розробник уникне нас?»

Третій етап полягає у побудові моделі монетизації «на око»: потрібно визначити, який розмір потенційної аудиторії майбутнього продукту, скільки він буде коштувати, як часто його купуватимуть, скільки часу потрібно, щоб досягти точки беззбитковості.

Четвертий етап пов’язаний із дзвінками. Ентоні каже, що найчастіше успіх ідеї пов’язаний із існуванням у нашій голові деяких припущень, уявлень про те, як улаштований світ. Перевірити їх можна, лише зробивши один дзвінок. Наприклад, якщо ваша ідея полягає в тому, щоб постачати здорові обіди до університетів, зробивши один дзвінок, ви зможете дізнатися, що зазвичай такі питання вирішуються через тендер, який триває раз на три роки.

Наступний етап полягає в отриманні якогось доказу про те, що ваш продукт потрібен споживачам. Це може бути «кава-тест», коли ви просите знайомих чесно розповісти вам, що вони думають про вашу ідею, в обмін на те, що ви заплатите за їхню каву. Це може бути «холодне» опитування по базі даних потенційних клієнтів або опитування, зроблене за допомогою «SurveyMonkey».

4. 10-секундний тест

Джанет Краус зараз викладає в Гарвардській школі бізнесу, а раніше заснувала кілька успішних компаній (серед них — «Circles» і «Spire»). Своїм студентам вона розповідає про 10-секундний тест, який вона застосовує щоразу, коли на думку їй спадає ідея стартапу. Вона ставить собі питання: чи є ця ідея «Киснем», «Аспірином» чи «Дорогоцінністю» для потенційних клієнтів?

«Кисень» має відношення до продуктів, які є невід’ємною життєвою потребою як їжа, одяг, ритуальні послуги. Потреби можуть бути як в окремих людей, так і в організацій. Загалом це те, без чого вони не зможуть нормально функціонувати.

«Аспірин» – це те, що рятує від болю і робить життя більш терпимим, хоча і не пов’язане з безпосереднім виживанням. Наприклад, кава — життя без нього можливе, але не таке приємне.

Поняття «Дорогоцінність» відноситься до товарів та послуг, які можна вважати розкішшю, надлишком. Наприклад, десерти, кіно, відеоігри та інші насолоди, що асоціюються з відпочинком.

Краус каже, що по-справжньому хороша ідея стартапу має задовольняти всі три вимоги. Причому головне в цьому тесті — бути чесним із собою і швидко визнати, що однієї чи кількох складових у вашій ідеї немає.

5. Спосіб Едісона

Томас Едісон залишив після себе 1093 патенти, серед яких були такі винаходи, як лампочка, друкарська машинка, фонограф, батарейка та кінокамера. Також після нього залишилося 3 500 записників, у яких він одержимо записував кожну думку, що приходила йому в голову. Дослідники, які намагалися зрозуміти секрет творчої продуктивності Едісона, виділили кілька особливостей його методики роботи з ідеями.

Перше правило Едісона – кількість. Самому собі та співробітникам своєї компанії він встановлював так звані квоти на винаходи. Його власна квота була: один невеликий винахід раз на десять днів і один великий — раз на півроку. Щоб перевірити цей принцип на собі, уявіть, що вам дають завдання вигадати всі способи альтернативного використання цегли. У середньому звичайна людина пропонує шість-вісім варіантів. А тепер уявіть, що вам дали завдання вигадати 40 способів використання цегли. Завдяки заданій квоті ваша голова почне працювати інакше.

Другий принцип — для Едісона не існувало такого поняття, як невдалий експеримент, у його уявленні всі ці спроби і помилки були способами отримання корисного досвіду. Щоб винайти батарейку, Едісон провів близько 50 000 експериментів. Для лампочки — 9 000. Після кожного невдалого експерименту він записував, що нового дізнався про предмет. Він сприймав процес творчості як важку, монотонну, чесну працю. На його думку, перші ідеї завжди слабші, ніж наступні, тому що спочатку ти відштовхуєшся від звичних тобі речей, і вони стримують твою фантазію.

Третій принцип — ніколи не зупинятися на досягнутому, постійно вдосконалювати ідеї та експериментувати зі своїм застосуванням у різних сферах. У музеї Едісона зберіглося безліч варіантів фонографів: круглих, квадратних, дерев’яних, плоских та високих. Все це результати відкинутих ідей. Коли Едісона одного разу запитали, у чому секрет його креативності, він відповів: “Ніколи не переставати працювати над предметом доти, доки він не запрацює сам”

  • Знайшли помилку? Виділіть її і натисніть Ctrl+Enter

Recommended Posts

Blog Business Politics Society Technology World Події

Facebook та Instagram можуть припинити роботу в Європі

Компанія Meta Марка Цукерберга може припинити роботу соціальних мереж Facebook й Instagram в Європі через суперечку щодо місця зберігання персональних даних користувачів. Як передає Укрінформ, про це повідомляє Mashable із посиланням на щорічний […]

 
Blog IT Lifestyle Travel World

Мотивуюча історія харківського айтішника, який працює в канадському офісі Amazon

Євген Іванов — айтішник з Харківщини. Він не уявляє життя без програмування. Розвиваючись в улюбленій справі, наш герой успішно пройшов співбесіду до американського техгіганта Amazon. І переїхав жити та працювати до Канади. Через які випробування пройшов Євген, […]

 
Blog Business Politics Society World Події

ЄC схвалив проєкт, що забороняє використання даних для таргетованої реклами.

Європарламент прийняв початковий проєкт закону про заборону деякої таргетованої реклами. Згідно з ним Big Tech-компанії, до яких належать Google, Amazon і Facebook, не мають права використовувати для таргетованої реклами конфіденційну […]

 

Leave A Comment