Відкрита зустpіч з Костянтином Севериновим (SkolTech)

27 лютого є Києві, в приміщенні НПУ ім. Драгоманова, відбулася відкрита лекціяпрофесора Ратгертського університету та SkolTech – Костянтина Северинова, яку було організовано за підтримки банку “ВТБ” та Інвест газети”.
На лекцію було винесено 5 питань, які Костянтин висвітлив під час свого виступу:

Навіщо Росії Сколково та як влаштовано університет SkolkovoTech?

Що таке інновації та як вони пов’язані з фундаментальною наукою?

Як працюють дослідники та за що їм платять гроші?

Де чекати наступного прориву та в яких сферах? Які шанси на отримання Нобелівськой премії?
Далі – короткий конспект відкритої лекції.
 
SkolTech – новий університет, який зараз будується під Москвой. Це незалежна частина  фонду Skolkovo. Створюється за  міжнародними стандартами. До 2020 року – 2500 студентів на магістерських програмах та з кандидатськими дисертаціями.
5 напрямів в університеті – ІТ, біомедицина, енергія, космос та ядерні технології.
Новий кампус – інноваційне місто Сколково.
3 напрями діяльності – Освіта, Дослідження, Інновації, які мають сприяти економічному зростанню в Росії.
MIT (США) – партнер SkolTech, який надає послуги на 300 млн. доларів. Він допомагає побудувати університет в усіх аспектах – від підбору професури до економічних аспектів. В том числе – endowment від російських підприємств (добровільно-примусові).
Будівлі будуть лише в 2014-2015 рр. Зараз є лише дослідницькі центри. Усього буде 15 таких центрів, які разбито на 5 напрямів. Кожен центр складається з 10-15 лабораторій (5-6 російських, 5-6 іноземних). Лабораторії, які працють в інтересах SkolTech можуть бути не лише російськими, але й іноземними. Фінансування одного Центру складає 10-15 млн. доларів на рік. 
Існують різні підходи до наукових досліджень:

Едіссон (нефундаментальні, але практичні)

Бор (фундаментальні, але не практичні)

Академія Наук (нефундаментальні та не особливо практичні)

Пастер (фундаментальні дослідження з відносно близькою перспективою впровадження в практику) – мета SkolTech.
Насьогодні  у SkolTech навчається 20 студентів. До вересня буде 70 студентів.
Оскільки у університету нема будівель та не до кінця сформовано штат професури, то студенти зараз навчаються закордоном (перший рік навчання на Master Program). Хтось поїхав до MIT, хтось до Британії, хтось у Гонконг, хтось до Швейцарії – при цьомувитрати повністю покрито за рахунок SkolTech.
Далі йтиметься провзаємозв’язок між інноваціями та фундаментальною наукою.
 
Більшість вчених працює заради задоволення власної цікавості.
3 постулати:

фундаментальні наукові результати, які отримано в університетських лабораторіях, знаходять практичне застосування у промисловості

науковий факт, що отримано під час експерименту об’єктивний (відтворюємий)

прогрес пов’язано з розвитком нових технологій
Фундаментальне питання 40-50х років – як виникають мутації у бактерій. Індуковані та спонтанні мутації. Індуковані мутації – шлях СРСР (Лисенко).
Через 50 років виникла наука – геноміка. Проект розшифровки генома людини.
ДНК бактерій складються з повторів і спейсерів. Спейсери дуже різні. Це можна використовувати для виявлення джерела захворювання (наприклад, туберкульозу).
Danisco займаєтся кисло-молочними продуктами. Це – проміслова мікробіологія. В залежності від закваски ви отримаєте різні продукти. Danisco гарантує кінцевий результат. Кожна бактерія, яка має фінансовий потенціал, відрізняється характерними послідовностями в ДНК. Кисломолочный бізнес більше збройного бізнесу – сотні мілліардів долларов. 
Витрати досягають 15% через те, що віруси вбивають бактерії. Мета досліджень – створити промислові бактерії, які стійкі до бактеріофагів. Такі дослідження не будуть проводитися в рамках університетів, оскільки грунтуються на існуючих відкриттях. У 2007 році було зроблено відкриття у промисловій науці, а у 2011 році цю технологію уже була впроваджено у промисловості. Тепер цим займаєтся компанія DuPont, яка придбала компанію Danisco.
Ці дослідження допомогли наблизитися до вирішення проблеми генної терапії людини (!!!).
Якщо говорити про прорив у науці та наступній Нобелівській премії, то можна з впевненістю сказати, що виділення пріорітетних областей в науці не має сенсу! Найбільш “проривні” результати досягають в суміжних областях, а інколи й у тих областях, які можуть використати знання з зовсім інших напрямів, як це трапилося з генною терапієй людини та дослідженнями стійкості бактерій до бактеріофагів.
Зрештою, кілька слів про різницю між російськой (читай пост-радянською) та американською наукою, яку представлено науковими лабораторіями.
Анна Артюшина (СОЦІС) поїхала на 3 місяці спочатку в російську, а потім в американську лабораторію. З одного боку виявилося, що в Америці працюють більше. Але виявилося, що лабораторії функціонують, як мережевий вузол, а в Росії – кожна лабораторія намагається функціонувати, як “хутір”. У Росії “мережа” не працює, а в США є можливість залучати будь-які лабораторії з усього світу для доповнення унікальних компетенцій.
На цьому відкриту лекцію К. Северинова було завершено. Від себе додам, що  дуже рекомендую познайомитися  з особистиси ресурсами:

http://waksman.rutgers.edu/severivon/home

http://www.genebiology.ru/structure/7.shtml

http://www.img.ras.ru/structure/mobeucexpreg/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *