Валерія Чешко – 6 причин взаємоНЕпорозумінь
Після Сесілії Друкер, про виступ якої я розповідав вчора, до слова запросили Валерію Чешко, з темою “6 причин взаємоНЕпорозумінь між інвестором і підприємцем”. Валерія є регіональним директором в Україні словеньскої групи P&S, яка інвестує до сфери послуг у малому та середньому бізнесі”. P&S Group було засновано 1999 року, в Україні свою діяльність веде з 2006 року, а власний офіс група відкрила 2008 року. На самому початку свого виступу Валерія нарікала на недостатню кількість цікавих проектів, які можна було очікувати від такої країни, як Україна.
В основі усіх 6 непорозумінь між інвестором і підприємцем конфлікт двох культур.Найперше непорозуміння: інвестор шукає бізнес-моделі, а підприємець, як правило, приходить з ідеями. Інвестування в ідеї майже неможливе через надзвичайно високий рівень ризику.
Друге непорозуміння, яке виникає – розподіл ризиків. Якщо для інвестора новий бізнес нагадую прохід над озером з крокодилами натягнутим канатом, то для підприємця – під канатом є подушка, яку несуть руки інвестора. При цьому розподіл ризиків надзвичайно залежить від країни, галузі, бізнес-моделі та, звичайно ж, людей.
Третя причина непорозумінь – різне відношення до оцінки бізнесу та контролю над ним. Звичайно підприємець хоче отримати якомого більше грошей за мінімальну частку свого бізнесу, а інвестор навпаки прагне контролю над бізнесом, щоб зменшити свої ризики у випадку, якщо щось піде не так.
Четверта причина непорозумінь досвід, який, на жаль, негативний. 2006-2007 роки – часи “продавців”, тобто підприємців. Після початку світової економічної кризи – 2008-2009 роки – час “покупців”, тобто інвесторів, які стали вимагати більше дисципліни та відповідальності від підприємців.
П’ята причина – нерозуміння мотивації і ролі інвестора, а також альтернатив, які пропонує ринок. Наприклад, кожен інвестор до вибору проглядає 50-100 ідей, якщо його діяльність пов’язана з кількома країнами, то цю цифру потрібно помножити на кількість країн.
Насамкінець, остання причина непорозумінь – форма подачі, зміст, послідовність, обґрунтованість та ясність, а також увага до деталей. Наприклад, якщо в executive summary ви просите 5 млн. інвестицій, а в бізнес плані – 7 млн., то швидше за все, що інвестор відхилить вашу пропозицію, не розбираючись у причинах.
І висновок – зосередьтесь на головному і знайдіть спільну мову!