Бізнес-план у стартапі: необхідність чи марнотратство
Процес підготовки бізнес-плану може відлякувати багатьох підприємців і саме через цей страх, можливо, чимало чудових проектів не знаходить власного втілення. Але якщо підготуватися та володіти певними знаннями, то підготовка бізнес-плану може перетворитися на легку першу сходинку до успіху.
Для стартапу процес створення бізнес-плану має у багатьох моментах нагадувати процес створення правил спортивної гри. Ви маєте зібрати усю потрібну інформацію для того, щоб побудувати виграшну страгею на гру. В той час коли бізнес-плани для існуючих компаній можуть мати певний фокус, наприклад, загальні цифрові показники, які будуються на нових продуктах і технологіях, то бізнес-план у стартапі варто сприймати “як є” для того, щоб його вдало сформувати, та успішно виконати. Бізнес-план покликаний проаналізувати та показати сильні та слабкі сторони нової компанії. Він показує шляхи для збульшення переваг і мінімізації ризиків. Він має розкрити усі аспекти нового бізнесу та певні дороговкази, які покажуть, що бізнес розвивається правильним шляхом. Зоештою, саме він структурує компанію для досягнення успіху.
Хоча ставлення до готового бізнес-плану може бути різним (на семінарі “Чи варта твоя ідея 10 млн.” я почув, що деякі інвестори розглядають бізнес-план в останню чергу, оскільки часи бізнес-планів минули), але одне є беззаперечним – час, який ви витратите на підготовку та написання бізнес-плану не буде змарнованим, оскільки допоможе зорієнтуватися новому бізнесу у сучасному висококонкурентному середовищі.
Хоча підготовка ті написання бізнес-плану може здаватися монументальним завданням, але його може провести досить бьезбьолісно. Чим більше вибудете тим займатися, тим більша кількість знань та навичок у вас буде накопичено, що дозволить вам самим глибше зрозуміти власний бізнес, підвищити шанси на успіх і зменшити ризик невдачі, які вланика бізнесу.
До того, як приступити до написання бізнес-плану варто відповісти на кілька питань. Хоча вам і не потрібно писати купу тексту для відповіді на ці питання, але це є певним списком завдань, який не варто оминати:
Чи готові ви до власного бізнесу?
Чи вирішили вже, що є вашим продуктом чи послугою?
Чи вивчали ви інші типи бізнесів? Чи подивилися ви ширші економічні сектори: виробництво, рітейл, послуги, тозо. Чи дивилися ви на різні типи бізнесів всередині обраного сектору? Чи аналізували ви які сектори економіки є найміцнішими сьогодні та можуть бути у майбутньому?
Чи перевірили ви можливість роботи за франшизою?
Чи подумали ви про місці? (цей пункт менше стосується інтернет-стартапів, які не залежать від місця, оточення, інтер’єру приміщення тощо).
Чи маєте ви необхідних консультантів (юриста, бухгалтера, банкіра, тощо…)?
Чи знаєте ви власні фінансові можливості (кредитний рейтинг, тощо)?
До того, як продовжити, переконайтеся, що:
Ви готові до власного бізнесу
Ви маєте бізнес-модель
Ви вирішили, що є вашим продуктом чи послугою
Ви визначилися з місцем бізнесу
Ви маєте консультантів
Ви знаєте власні фінансові можливості
Хоча ви вже відповідали на ці питання до початку написання бізнес-плану, але саме він зафіксує:
мету створення бізнесу
місію
фактори успіху
аналіз ринку
аналіз конкурентів
стратегії
маркетинг план
управління бізнесом
організаційну структур
операційні вимоги
попередній фінансовий аналіз
фінансові потреби
Не переживайте, якщо ви не знайомі з усіма переліеними концеціями. Написання бізнес-плану – процес, який ви проходите крок за кроком, досягаючи мети. І цю мету ви можете досягти за 2-4 тижня, залежно від вашого бізнесу.