6 параметрів, які варто вимірювати у SaaS стартапі
Продовжуючи тему маркетингу, про позиціонування читайте у попередньому записі, хотілося б сконцентрувати увагу на 6 ключових параметрах, які варто вимірювати вже після того, як ви вдало спозиціонували свій стартап. Йтиметься, насамперед, про SaaS проекти, але параметри загалом взято з традиційного маркетингу.
1. CHURN
Визначення: Чорн – це % користувачів, які щомісяця припиняють користуватися послугою
Як вимірюється: кількість_користувачів_що_припинили_користуватися/загальна_кількість_активних_користувачів
Перш за все варто сказати, що чорн буде відрізнятися залежно від того, яку нішу зі своїм проектом ви займете. Якщо ви пропонуєте щось критично важливе для іншого бізнесу, то чорн буде мінімальним. У випадку ж розважального сервісу чорн збільшиться, як тільки у користувачів виникнуть щонайменші фінансові проблеми. В середньому я б говорив про “нормальний” чорн на рівні 10%, а ідеальний – менше 5%.
Запам’ятаймо цей параметр, бо він нам ще знадобиться у майбутньому.
2. CMRR
Визначення: CMRR – щомісячний прибуток з активних користувачів
Як вимірюється: (загальна_кількість_активних_користувачів – кількість_користувачів_що_припинили_користуватися) * вартість_послуги
CMRR повинен бути на такому рівні, щоб чорн не турбував вас. В іншому випадку проект почне бути збитковим.
3. Готівка
Визначення: Гроші у банку
Як вимірюється: готівка_на_кінець_місяця + (CMRR – загальні_витрати)
Перші півроку ви матимете швидше за все негативний баланс, але з ростом прибутковості (приблизно через півроку) щомісяця кількість готівки має зростати.
4. LPC
Визначення: Прибуток з користувача за весь час користування сервісом
Як вимірюється: складна формула 🙂
Незважаючи на складність у підрахунках ця цифра є важливою, оскільки показує скільки ви можете заробити з одного користувача, враховуючи усі ваші витрати. Цей параметр враховує в тому числі чорн і середню тривалість користування проектом.
Хитрість в тому, що ця цифра може показати ще й недостаність реінвестування у стартап, якщо вона буде зависокою. Загалом вона має коливатися у межах 50-70% від загального прибутку.
5. CACR
Визначення: Співвідношення витрат на залучення нових користувачів
Як вимірюється: ще одна складна формула 🙂
Ця цифра покаже вам як довго вам доведеться чекати, поки повернуться кошти, що вкладено у залучення нових користувачів. Ця цифра є надзвичайно корисною, оскільки дозволяє легко регулювати витрати на маркетинг і рекламу. Якщо вона занизька – прибуток є недостатнім, а якщо зависока, то ви недостатньо витрачаєте на маркетинг і рекламу. Крім того, вона показує скільки ви реінвестуєте у нарощування клієнтської бази, а відповідно зростання прибутків.
6. CPA
Визначення: вартість залучення нового користувача
Як вимірюється: маркетингові_витрати_цього_місяця / кількість_нових користувачів
Зазвичай компанії витрачають більше, ніж потрібно на залучення нових користувачів. Достатнім, як правило, є витрати на рівні прибутку за 1-2 місяці з одного користувача.
Звичайно, кількість параметрів, які варто відслідковувати набагато більша. Можливо, деякими ви захочете поділитися у коментарях. А якщо відчуваєте, що недостатньо володієте інформацією, щоб бути певними у стабільному розвитку проекту – звертайтеся, будемо планувати комплекс маркетингових дій для того, щоб здобути певність у тому, що все йде заплановано.