Що робити та не робити у стартапі?
Питання яке винесено у заголовок постає найчастіше у тих, хто вперше стикається з власним бізнесом, особливо, якщо це венчурний бізнес. Сьогодні я пропоную вам список від Мартіна Плена (Martin Plaehn) на щорічній конференції University Venture Fund.
Робіть:
Як власник чи керівник бізнесу визначте, що ви працюєте для реального ринку, який показує зростання; і на якому зростання цінності конвертується у гроші, бажано європейські чи американські.
Наймайте тільки тоді, коли маєте певну потребу чи експертизу, якщо отримуєте більше, ніж очікували чудово, але ніколи не навпаки.
Завжди знайте ваш рівень обігових коштів, дату, коли гроші закінчаться та найближчі дати та суми платежів, починайте шукати фінансування за 6 місяців до закінчення грошей.
Робіть гроші з фінансистами (“ангели”, інвестори, банки, кредитні спілки), продукт з розробниками (комерційними фірмами), а ризики діліть з професіоналами (страховими компаніями). Не переплутайте. Якщо комерційна компанія хоче проінвестувати гроші у вас, чи можуть вони дати усю необхідну суму? Якщо ні, то ні.
Упевніться, що хоча б один з ваших ранніх інституційних інвесторів має кошти для інвестування на подальших етапах через кілька років, коли вам потрібні будуть нові раунди. Переконайтеся, що різні інвестори дійсно сумісні.
Завжди майте вибір: розглядайте щонайменше два варіанти, краще три-чотири та не забувайте про розробку “плану Б”.
Дозволяйте стресу та надмірним навантаженням перевіряти міцність системи; попит, який розширює потреби, найкраща ознака зростання.
Відслідковуйте прибуток та витрати на працівника; майте план, коли треба розширювати чи скорочувати штат. Ефективність та інноваційність кожної людини – це те, що створює цінність.
Не робіть:
Не наймайте з доброти чи “по дружбі”.
Не наймайте того, ким ви та ваша команда не захоплюєтесь.
Не примирюйтесь з посередніми інженерами та посередністю взагалі. Найперша ознака посередності – зниження завдань чи очікувань, щоб залишитися з працівником.
Не покладайтеся на своїх інвесторів, коли справи йдуть кепсько.
Не переоцінюйте та не особливо зважайте “додаткову вартість” від інвесторів під час переговорів про фінансування.
Не вибудовуйте власну інфраструктуру чи персонал з надією на швидке зростання, будьте достатньо сильні до ринкового тиску чи рівня замовлень.
Не тримайте тих же продавців чи маркетологів, якщо продажі не зростають. Жодного продаця чи маркетолога не було звільнено “просто так.
Не покладайтеся надто на консультантів, бухгалтерів чи юристів; кожен з них є чудовим доти, поки ви є клієнтом, читайте та розумійте усе, якщо ви залишитеся один, у вас має бути власна точка зору вірна чи ні.
Нагадую, що вчора я почав опитування про ціну на семінар для підприємців, і з нетерпінням чекаю на ваші відповіді.